Reden 1: Goud als waardeopslag
Goud wordt al duizenden jaren door mensen gebruikt als manier om waarde op te slaan. Het werd gebruikt door de oude Egyptenaren, de Romeinen, en het speelt nog steeds een rol in de wereldeconomie van vandaag.
Aandelen kunnen failliet gaan. Geld kan door inflatie minder waard worden. Fysiek goud blijft een tastbaar bezit dat je in handen kunt houden.
Reden 2: Bescherming bij inflatie
Inflatie betekent dat geld minder waard wordt. Veel mensen gebruiken goud als een manier om hun koopkracht te beschermen wanneer inflatie stijgt. Goud houdt zijn koopkracht historisch gezien beter vast dan cash.
Dit betekent niet dat goud altijd in waarde stijgt bij inflatie. De goudprijs kan ook dalen. Het is geen garantie.
Reden 3: Onafhankelijk van banken
Als je fysiek goud bezit, ben je niet afhankelijk van een bank of financiële instelling. Het is van jou, ongeacht wat er met de economie of het financiële systeem gebeurt. Dit geeft sommige mensen een gevoel van zekerheid en controle.
Reden 4: Wereldwijd geaccepteerd
Goud wordt overal ter wereld erkend als waardevol. In Europa, Amerika, Azië — goud is universeel. Dat maakt het relatief makkelijk te verkopen als je dat ooit wilt doen.
Reden 5: Crisisbestendig
In tijden van economische onzekerheid, politieke onrust of crises zoeken sommige beleggers hun toevlucht in goud. Het wordt daarom ook wel een “veilige haven” genoemd — al is ook de goudprijs niet immuun voor schommelingen.
Goud geeft geen rente of dividend. Je verdient alleen als de prijs stijgt. De goudprijs kan ook dalen. Dit artikel is uitsluitend educatief — geen financiëel advies.
Veelgestelde vragen
Lees onze uitleg over beleggen in goud
Hoe koop je goud, wat zijn de kosten en wat zijn de risico’s? Alles uitgelegd voor beginners.
Lees over goud